Dead Island

Co by to asi bylo za krásnou dovolenou na prosluněném tropickém ostrově, kdybyste na něm nenašli relaxační středisko, nádherné pláže, krásné ženy a muže, osvěžující koktejly a… Zombí.

Jako by bylo z dálky slyšet zanadávat nejednoho hráče nad tím, že zde máme další zombí hru. Ano, máme zde další zombí hru, avšak opět trochu na jiný způsob. Tentokrát je to v podání FPS v kombinaci s RPG prvky a rozsáhlou příběhovou kooperací až pro čtyři hráče.

Dějištěm nám je tropický ostrov Banoi. Na první pohled zde máme krásné pláže s relaxačním střediskem. Na ten druhý pak najdeme věznici pro ty nejhorší zločince, chudinské čtvrti a smradlavé stoky. Krom letoviska je v podstatě vše takové šedivé a okoukané, pro zombí prostředí až klasické. Po krátkém uvedení do děje zjišťujeme, že jsme s našimi přáteli imunní proti viru, který dělá z lidí gurmány zaměřené na šťavnaté mozky. Tudíž je načase začít pomáhat přeživším s různými úkoly, jako jedna ze čtyř volitelných postav, kdy každá má své specifické dovednosti a zaměření.

Ale již dost o pozadí, pojďme se podívat na hratelnost. Zbraní je nám v této hře téměř vše. Není problém třeba vzít ze země pádlo, uštědřit nepříteli pořádný bolehlav a zjistit, že se efektní zbraň rozpadla na třísky. Veškeré kontaktní zbraně se zde opotřebovávají a některé se můžou rozpadnou na kusy, které už nikdo nedá dohromady. Naštěstí zde máme ponk s jehož pomocí, a malým peněžním obnosem, jde zbraně opravit či vylepšit, nebo dokonce modifikovat. Chcete ke zbrani přidat poškození elektřinou, není problém. Se správným návodem a hrstkou součástek je to možné.

Když jsme si tedy zbraň krásně opravili a upravili, je čas vrátit se do toho zombí šílenství. Pokud jste nevěnovali nápovědě na začátku moc pozornosti, brzy zjistíte, že vaše postava má určitou výdrž a to všechno běhání, porcování a skákání vás vyčerpává. Ze začátku se vaše postava tedy poměrně rychle unaví a pokud si nedáme pozor, tak najednou nejsme schopni bojovat.

Naštěstí vám všechno to zabíjení a plnění úkolů pro přeživší, získává zkušenostní body, které se vám promění v úroveň. Každá úroveň znamená zvýšení zdraví a výdrže a dostanete jeden dovednostní bod, investovatelný do zuřivosti, boje s vaší specifickou zbraní, nebo do přežití. U přežití nalezneme otvírání zámků, víc zkušeností, lepší léčení a tak podobně. Body k boji se zbraní přidávají třeba na její poškození nebo trvanlivost. Nakonec specifická zuřivost, pro každou postavu je jiná a naplňuje se odstraňováním protivníků. Například Xian dokáže zuřivostí využít malý nožík, s jehož pomocí je schopná rozpoutat jatka.

Pořád je řeč o nepřátelích, ale ještě jsme se nepodívali, jaké zde máme. Na rozsekání nalezneme jak klasické pomalé zombí, tak rychlé infikované, výbušné, něco co by se dalo popsat jako obří zombí v kazajce, a pár dalších variant zombí, včetně občasné nutnosti bojovat i s obyčejnými lidmi. A pokud vás něco z té zombiády náhodou zabije, žádný problém, ve hře funguje respawn neboli znovuobjevení se po chvíli na nějakém místě, pouze tedy za malé penále.

Když je nyní řeč o placení. Herní měnou jsou zde běžné peníze, ty, a mnoho dalšího harampádí, můžete najít v různých batozích, kufrech, odpadkových koších, skříních a tak dále. Peníze využijete téměř všude od opravy zbraní až po nakupování. Ty ostatní věci co najdete, je možné použít na dříve zmíněnou úpravu zbraní nebo výrobu něčeho nového, jako třeba bomby z deodorantů.

S podrobně popsanými herními mechanizmy si nyní můžeme v klidu říci, co na nich nefunguje. Kopání do nepřátel neubírá výdrž, a tak pro vás není problém celkem rychle zkopat větší počet mozkomilů na přehlednou hromadu, což vypadá zvláštně, jelikož při boji zbraní byste byli již alespoň třikrát unaveni. Zombí nabírají úrovně spolu s vámi a vaší skupinou, což degraduje některé dovednosti a nakonec i nabírání úrovní. Některé úkoly nedávají smysl – potkáte třeba dehydratovanou ženu prosící o vodu a vedle ní stojí několik energy-drinků. Při eskortních misích vaši chráněnci běží tupě dopředu a i když máte dopravní prostředek, tak do něj nenastoupí. Inventář má omezení pro množství nesených zbraní a munice, ale harampádí unesete třeba sto krabic džusu. Obchodníci mají nekonečně toho co prodávají, a tak pro vás není problém s dostatkem peněz nakoupit věci třeba na padesát bomb najednou. A místní vozidla jsou někdy schopná se zaseknout i o titěrnou překážku.

Ale dost již o hratelnosti. Grafika je zde poměrně obstojná, i když tu jsou problémy s podivně vrhanými stíny, kdy světlo od baterky nezpůsobuje dynamické vrhání stínů objektů. Též textury někdy mají dosti různorodou kvalitu a některé věci mají až podivně málo polygonů. Na nějakou fyziku zde zapomeňte a nemožnost si pořádně nastavit vše potřebné v menu není rovněž moc příjemná. Na druhou stranu efekty porcování zombí jsou poměrně vydařené a rozpadání zbraní vypadá rovněž dobře.

Zvuky jsou zde poměrně dost vydařené, takže zombí a prostředí zní poměrně dost přesvědčivě. Střelba a výbuchy již tak přesvědčivé nejsou a můžou leckomu přijít „jalové“. Párkrát se i stalo, že se nějaký ten zvuk ani nepřehrál. Hudba je poměrně dost nevýrazná, až na pár momentů, a v mnoha případech příliš do atmosféry nevtáhne, což je velká škoda a nevyužitý potenciál.

Chyby, chybky, chybičky. Někteří nepřátele místo úderu proběhnou vaším tělem. Baterka osvětluje některé objekty zvláštním způsobem. Běh není někdy možné po rychlém přesunu použít a při pár příležitostech postava po metru přestává běžet. Pokud vyrážíte dveře, tak to není možné přerušit. Výbuchy příležitostně nefungují na pár nepřátel v houfu.

Nakonec pohled na českou lokalizaci. Ta je poměrně dost vydařená a chyb v ní příliš nenajdete. Postavy to sice chvílemi přehánění s hovorovou mluvou a nějaká ta věc by se dala přeložit jinak, ale to záleží na vašem gustu a překladatelský tým Playmanu si zaslouží pochvalu.

DeadIsland_box
7.0
Hratelnost: 7/10
Hudba a zvuk: 6/10
Prostředí: 8/10
Zpracování: 7/10
Grafika: 7/10

Pokud máte rádi zombí, hru můžu pouze doporučit, protože nějaké ty nedotaženosti a chyby budete ochotní přehlédnout. Jste-li však zombí posedlosti nedotčeni, dostanete hru blížící se mírnému nadprůměru s celkem zajímavými prvky, dlouhou hratelností a pěknou kooperací.

Hratelnost Detailně projít celý ostrov vám zabere téměř třicet hodin, krátkou hratelností tak trpět nebudete. Jsou zde však většinou drobnosti, které dobrý zážitek ze hry tak nějak kazí. Někomu navíc třicet hodin zabíjení živých mrtvých připadne stereotypní.

Hudba a zvuk Ozvučení je poměrně dobré, avšak hudba a některé zvuky jsou nevýrazné.

Prostředí Poměrně vydařené, například pláže vám přijdou hodně svěží lokací pro tento žánr. Čas od času však na nějakém místě zůstanete příliš dlouho a začne vás nudit.

Zpracování Chyby zde jsou a znepříjemňovat hraní budou. Naštěstí jich není zas tak mnoho a nejsou příliš časté.