Baldur’s Gate: Enhanced Edition

Na závěr roku jsme si pro vás připravili skutečnou perlu – recenzi reinkarnace legendárního RPG od BioWare Baldur’s Gate. Ta nese podtitul Enhanced Edition a připravili ji pro nás borci z Overhaul Games, kteří mají v merku i druhé pokračování a pokud Bůh (či spíše dostatečný zájem hráčů) dá, tak by se nebránili ani vytvoření zbrusu nové trojky. Ale to je písničkou vzdálené budoucnosti, dnes se podívejme, jak se jim vydařil první krok.

Enhanced Edition je v jádru tou starou dobrou hrou, kterou vytvořili před takřka patnácti lety BioWare. Overhaul to vše jen zabalili do moderního rozlišení a uzpůsobili hru chodu na nejnovějších sestavách. I když to bychom jim křivdili. Kromě toho přidali i drobné rozšíření s názvem Black Pits a tři nové postavy najmutelné do družiny v rámci původní kampaně.¨

Black Pits jsou komplexem arén, do nichž jste nedobrovolně vhozeni záludným drowem Baelothem. Muisíte zápasit pro pobavení davů a doufat, že se vám podaří zlomit kouzlo proradného otrokáře a uprchnout. Přídavek to je milý, ale jak bylo řečeno spíše drobný a těžko může naznačit, jak jsou na tom schopnosti autorů vzhledem k vysněnému třetímu pokračování. Totéž se dá říct i o nových postavách, které zapadnou jako pár kapek v hlubokém oceánu propracovaných dobrodružství.

Co se týče samotné hry tak ani po letech neztratila nic ze svého lesku a s přehledem by strčila do kapsy většinu dnešné RPG produkce. Stačí si třeba vzpomenout na nepovedené Dragon Age 2, taktéž od BioWare. Zub času se podepsal snad jen na některých mechanismech Dungeons and Dragons, podle jejichž pravidel Baldur’s Gate běží. Náhodné generování hlavních vlastností je jednou z věcí, s kterou už se v dnešní době po právu nesetkáváme. Na tom opakovat tvorbu postavy 10 minut, aby se vám vygenerovaly slušné parametry, nic zábavného není. Podobné to je i s přílišnou randomizací výsledku soubojů, zvláště ze začátku, kdy nemáte moc životů a každý zásah je znát. Na pozadí chrastí neviditelné kostky a snadno se tak můžete stát, že vás nepřítel rozdrtí a vy marně přemýšlíte, co jste udělali špatně. Když si poté načtete stejnou situace, tak naopak vy snadno překonáte soupeře, jen díky tomu, že vám na rozdíl od minula byly virtuální kostky nakloněny.

To je ale spíš jen drobná vada na jinak vynikající a nesmírně propracované hře. Příběh je výborný, svět obrovský a plný obsahu. Prostě přesně tak pohlcující jako při původním vydání a jen to ukazuje, nakolik je Baldur’s Gate nadčasovou záležitostí. A to je asi tak vše, co se dá k Enhanced Editon napsat. Přináší vynikající hru i na moderní počítače, mnoho nového ale sama nepřidává. Přesto dáváme palec nahoru a pokud jste později narození a BG vás minulo, tak neváhejte – máte ideální šanci to napravit!

bgcover
7.5
Hratelnost: 9/10